باز هم در باره اصلاح دینی در اسلام
ایرج ارجمند راد
فرهنگ ایرانی در دو راستای چشمگیر، در برابر ذهنیت و حقیقت های اسلام سر برافراشته است. در یک راستا گهواره و بستر اصلی اندیشیدن آزاد و میدان دادن به تجربه حقیقت های زندگی در دامنه ادب است. در یک راستا اشکار کردن و برشکافتن و وانمودن حقیقت های بزرگ دیگر زندگی در کنار حقیقت منجمد و متجاوز شرع اسلام. جاری و چشمگیر، سیلاب وار و همواره سرازیر، سرشار و زیبا و گونه گون، نرم و استوار، لطیف و بذله گو، شاد خو و شاد خوار. این را با خواندن اندکی از میراث ادبی ایرانی می توان دید. در ادب پارسی گسترده گی و رنگینی زندگی را می توان همه جا دید. زندگی و همه حقیقت هایش از نغمه سرود رودکی تا می سرایی های فرخی سیستانی و از شاهنامه فردوسی تا سروده های عراقی، و از معرفت گونه گون و پادی زندگی درمثنوی مولوی تا سرود رندی و خوشباشی حافظ، از آشکار گویی بیهقی تا طنز دلیرانه عبید، از شور عشق زمینی در غزل سعدی تا اندیشه های ژرف صائب تبریز، و حتی از درون خشکی و نامدارایی ناصرخسرو و شرع گرایی سعدی شیراز که از خاکش همواره « بوی عشق آید»، سرشار و جاری موج می زنند. ارزش شعر و غزل پارسی درست در همین میراث است که« اسلام ایرانی» را در نزد مردم ایران از اسلام ارباب شرع متمایز می کند و شریعت مداران اسلام بارها و بارها خود را در برابر « معمای » پیچیده نامسلمانی ما ایرانیان یافته اند.
ادامه مطلب
اسلام چیست؟ مسلمان کیست؟
منوچهر اسد بیگی
اسلام بنیادگرا اصیل ترین و واقعی ترین اسلام: اسلام محمد از اول سیاسی و حکومتی بود، او با استناد به اینکه از خدا به وی وحی میشود، آیات قرآن کلام خدا و او نبی خداست! به برقراری دین، مکتب وحکومت اسلام، ایمان و گرویدن مردم به آن کوشید. اوبا ورود به مدينه مسجد ساخت، همانند يك حاكم وشخصيت سياسي دولت تشکیل داد و حکومت اسلامی را پایه گذاری کرد، ارتش تشكيل داد، فرمانهاي جنگ وصلح صادر كرد، جنگها کرد، قضاوتها کرد، بابرخی قبایل پيمان ومعاهده بست، برنامه هاي اقتصادي واجتماعي داد، والي و حاکم به اطراف فرستاد، سفرائی برای صدور و دعوت اسلام به سوی دیگر حکام و زمامداران فرستاد، آیات قرآنی احکام و قوانین و فرامین، بایدها و نبایدهای الهی در امور جهادی قضائی، جنگ، کشتار، شهادت، غنیمت، انتقام، جزیه، مشرکین، کافران، منافقان، محاربان، معاندان و مرتدان، اجرای حدود و قصاص، بیت المال، ذکات، ارث، دیه، خانواده، ازدواج و... را صادر کرد! و اسلام را در تمام شئون فردي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي جامعه دخالت داد. بنابر این آشکار است که ریشه و اساس دین اسلام با سیاست و حکومت عجین بوده و دین اسلام به هیچ وجه از سیاست وحکومت جدا نبوده و نیست.
ادامه مطلب